Wednesday, February 20, 2013

Mendorong Murid Corot: Dipermudahkan Menuntut Ilmu


LOKASI: 3 Gigih (bukan kelas corot)
hari ini saya cuba sedaya upaya untuk mengaplikasikan teknik mendorong pelajar mengangkat tangan dengan soalan-soalan akhlak... tapi disebabkan kurang persediaan, pelaksanaannya agak tergantung... tapi sebenarnya saya sudah berpuas hati, sebagai permulaan...

setelah sesi pembelajaran berakhir, masa masih bersisa 10 minit sebelum rehat... saya mengambil keputusan untuk bertanyakan soalan akhlak... oleh kerana kelas ini mempunyai murid non muslim, maka saya harus tapis skrip saya...

saya meminta murid duduk dan bertenang... dan saya mula bertanya 3 soalan akhlak

"siapa antara kamu hari ini sebelum datang ke sekolah, mencium tangan ibu atau ayah atau kedua-duanya"

soalan saya disambut dengan hampir seluruh kelas mengangkat tangan

saya menyoal lagi "baiklah, siapa pula antara kamu hari ini yang datang ke sekolah dengan niat untuk belajar"

dan soalan ini juga ada murid yang mengangkat tangan, paling mengejutkan 3 murid India di dalam kelas ini juga mengangkat tangan

dan saya meneruskan soalan ketiga "siapa pula antara kamu hari ini, yang apabila bertemu rakan-rakan dan guru-guru dia memberi salam atau mengucapkan selamat sejahtera"

soalan saya ini disambut dengan tiada orang mengangkat tangan...

saya menerangkan "sesiapa yang melakukan 3 perkara ini, insyaAllah dia akan dimudahkan dalam menuntut ilmu... ramai akan mendoakan kita agar dimudahkan urusan kita dalam pelajaran..."

sebelum melepaskan mereka rehat... saya berpesan "jangan lupa salam ibu ayah, niat dan menyapa rakan-rakan dan guru-guru dengan ucapan selamat... esok saya tanya lagi soalan ini"

teknik ini adalah berdasarkan Hadith rujukan: 'Abu Bakar Masuk Syurga'

Abu Hurairah melaporkan bahawa pada suatu masa Nabi Muhammad pernah bertanya: “Siapakah antara saudara-saudara sekalian yang berpuasa pada hari ini?” Abu Bakar menjawab, “Saya.” Beliau bertanya lagi: “Siapakah antara saudara-saudara sekalian yang hari ini menghantar jenazah?” Abu Bakar menjawab, “Saya.” Beliau bertanya lagi: “Siapakah antara saudara-saudara sekalian yang hari ini memberi orang miskin makan?” Abu Bakar menjawab, “Saya.” Beliau bertanya lagi: “Siapakah antara saudara-saudara sekalian yang hari ini melawat orang sakit?” Abu Bakar menjawab, “Saya.” Lalu Nabi Muhammad berkata: “Seseorang yang melakukan perkara-perkara tersebut sudah tentu masuk syurga.” -- Hadith No. 543 dalam kitab Ringkasan Sahih Muslim

No comments:

Post a Comment