Monday, January 21, 2013

Mendorong Murid Corot: Percubaan Menggunakan Hadith 'Abu Bakar Masuk Syurga'

lokasi: 3 Setia (bukan kelas corot)

hari ini tiada kelas dengan murid corot... tapi saya tetap juga mahu aplikasikan teknik nabi... saya bertanya soalan akhlak kepada murid 3 Setia...

"siapa yang bangun pagi ini dan mandi hari ini?"

sebenarnya soalan ini muncul secara spontan, insyaAllah pada masa hadapan saya akan cuba bersedia lebih awal...

murid-murid agak terkejut... ada yang memberi respons "hah?! mandi?! mesti la mandi cikgu..."

tapi seluruh kelas mengangkat tangan... saya menambah...

"bagus semua... Alhamdulillah, kamu akan lebih cergas belajar sebab kamu mandi pagi tadi..."

kemudian saya bertanya lagi dalam nada bergurau... "siapa pula yang menggosok gigi pagi tadi?"

seluruh kelas mengangkat tangan, dan saya membalas "Alhamdulillah, kelas kita hari ini akan sentiasa wangi, sebab semuanya mandi dan gosok gigi"

dan Alhamdulillah, sesi pembelajaran dengan 3 Setia berjalan lancar, murid-murid lebih aktif dan ceria... insyaAllah esok akan berhadapan dengan tingkatan 3 Harmoni kesayangan saya...


saya merujuk kepada Hadith rujukan: 'Abu Bakar Masuk Syurga'

Abu Hurairah melaporkan bahawa pada suatu masa Nabi Muhammad pernah bertanya: “Siapakah antara saudara-saudara sekalian yang berpuasa pada hari ini?” Abu Bakar menjawab, “Saya.” Beliau bertanya lagi: “Siapakah antara saudara-saudara sekalian yang hari ini menghantar jenazah?” Abu Bakar menjawab, “Saya.” Beliau bertanya lagi: “Siapakah antara saudara-saudara sekalian yang hari ini memberi orang miskin makan?” Abu Bakar menjawab, “Saya.” Beliau bertanya lagi: “Siapakah antara saudara-saudara sekalian yang hari ini melawat orang sakit?” Abu Bakar menjawab, “Saya.” Lalu Nabi Muhammad berkata: “Seseorang yang melakukan perkara-perkara tersebut sudah tentu masuk syurga.” -- Hadith No. 543 dalam kitab Ringkasan Sahih Muslim

No comments:

Post a Comment