Thursday, January 24, 2013

Testimonial: Nasi Kurang Masak


LOKASI: Ruang Makan Guru, Kantin SMKGS...

Semalam (23 Januari), selepas 3 waktu kelas, saya turun dari kelas 3 Restu untuk makan... sampai sahaja di kantin, ramai sahabat-sahabat guru sudah memenuhi ruang makan kantin... saya melihat menu, banyak menu sayur dan ada beberapa lauk... saya mengambil nasi dan mengambil ayam masak merah...

masuk ke ruang makan, saya duduk bersama rakan-rakan guru yang lain... bila nasi masuk ke mulut, saya sudah terasa nasi itu berbiji-biji dan terasa nasi kurang dimasak...

dalam hati, saya cuba tahankan kerana teringatkan sunnah nabi “tidak mencela makanan” tetapi ramai juga sahabat-sahabat guru yang lain mengomel hal yang serupa...

Sahabat guru, Puan Wahida Wahid yang berada di sebelah saya sudah bersedia bangun untuk ke kaunter bayaran...

kedengaran sahabat-sahabat guru yang lain berpesan kepada beliau...

"kak ida, tolong cakap dengan kakak tu, nasi ni tak masak... nanti kalau dimakan akan sakit perut"

ramai sahabat-sahabat guru yang lain juga turut mengiyakan...

saya menambah "akak, beritahu dia guna teknik nabi"

ramai sahabat-sahabat guru yang lain mengiyakan... dan kami diam sambil melihat teknik nabi yang akan Puan Wahida sampaikan

Puan Wahida ke kaunter bayaran, beliau berkata kepada pekerja kantin yang menjaga kaunter "adik, nanti beritahu bos, nasi tu... kalau dimasak dengan lebih sedikit air akan lebih sedap dimakan"

Pekerja kantin itu tersenyum sambil mengangguk-angguk sambil tersenyum... saya jangkakan dia boleh menerima “teguran” itu dengan lapang dada... sahabat-sahabat guru yang lain juga tersenyum...

Alhamdulillah, sudah ramai yang mula meyebarluaskan teknik nabi ini di SMK Gombak Setia... semoga Allah mengurniakan kepada kami kesabaran dan ketabahan untuk mendidik anak bangsa kami menggunakan Teknik Nabi ini...

No comments:

Post a Comment