Tuesday, January 29, 2013

Mendorong Keluarga: Abang Faris Chomel


LOKASI: Rumah Manis Ahmad

selepas selesai memasak, kakak saya (Manis Ahmad) menyuruh abang atau kakak untuk naik memanggil abang ipar saya supaya turun makan... tetapi kedua-duanya leka bermain Samsung Galaxy Tab "mak lang" nya

selepas beberapa kali menyuruh, adik saya Anis Ahmad berkata:

"abang, kakak... nak tak Allah sayang?"

kedua-dua mereka berhenti bermain tab dan angkat muka... adik saya menyambung...

"siapa yang nak disayangi Allah, pergi naik panggil abah turun makan..."

sepantas kilat, Abang berlari naik tangga untuk pergi panggil abahnya turun makan...

beberapa ketika kemudian... Abang turun semula...

"abah kata sekejap lagi dia turun..."

mak lang (saya) menambah "cakap dekat Abah, kalau nak disayangi Allah, turun sekarang..."

Abang naik beritahu abah, kami yang menunggu di bawah tersenyum... =)

disini saya cuba aplikasikan Teknik Nabi Muhammad Mendorong Semangat Kerja Anak Buahnya

Hadith 'Tolong Saya dengan Bersujud'
Seorang sahabat Nabi Muhammad yang bernama Rabi'ah bin Ka'ab melaporkan, katanya: "Saya pernah tidur malam bersama dengan Rasulullah. Maka saya sediakan air untuk berwuduk dan keperluan lain untuk beliau. Lalu Rasulullah berkata kepada saya, 'Mintalah apa yang saudara mahu.' Saya menjawab, 'Saya mahu mendampingi tuan di syurga nanti, wahai Rasul Allah!' Rasulullah berkata lagi, 'Apakah ada yang lain lagi yang saudara mahu?' Aku menjawab, 'Itu sahaja yang saya mahu.' Lalu Rasulullah berkata, 'Bantulah saya memperkenankan hajat saudara itu dengan cara saudara memperbanyakkan sujud.'" -- Hadith ini terdapat dalam koleksi hadith autentik oleh Imam Muslim

Nabi Muhammad mempunyai daya pengaruh yang sangat tinggi ke atas anak-anak buahnya sehingga mereka sanggup dengan sukarela melakukan kerja-kerja untuk beliau, dengan tidak perlu menunggu sehingga diminta ataupun disuruh.  

Hadith di atas menunjukkan anak buah Nabi Muhammad mempunyai semangat kerja yang sangat tinggi.

Dari hadith ini dapat digali strategi dan teknik yang Nabi Muhammad gunakan bagi meningkatkan semangat kerja anak buahnya:

1. Apabila anak buahnya melakukan sebarang kerja secara sukarela, Nabi Muhammad membalas dengan ganjaran atau 'upah'.

2. Nabi Muhammad memberi tawaran terbuka dengan berkata: 'Mintalah apa yang saudara mahu.'

disini adik saya cuba memberi tawaran "siapa yang nak disayangi Allah, pergi naik panggil abah turun makan..."

3. Apabila anak buahnya meminta sesuatu yang mudah diberikan, Nabi Muhammad membuka satu lagi tawaran terbuka dengan berkata: 'Apakah ada yang lain lagi yang saudara mahu?'

4. Nabi Muhammad mendorong anak buahnya supaya melakukan lebih banyak solat dengan berkata: 'Bantulah saya memperkenankan hajat saudara itu dengan cara saudara memperbanyakkan sujud.'

No comments:

Post a Comment